zondag, april 29, 2007

Benedictus, red onze kerk

Ook al zijn wij slechts sporadische kerkgangers, toch zijn wij vervuld van een diep respect voor het eerbiedwaardig instituut dat door de millenia heen de mensheid heeft behoed voor ongeluk en moreel verval. Meer nog, wij mogen gerust stellen dat onze moeder de heilige kerk actief heeft bijgedragen tot het geluk van velen, niet enkel door het bieden van troost in de moeilijke momenten van het leven, maar ook door het aanmoedigen van zelfbeheersing en discipline. Zoals wij allen weten, ook al wensen we het niet altijd te beseffen, niet in losbandigheid en gulzigheid vinden wij ons geluk, wel in versterving en matigheid.

De priesterklasse diende de blijde boodschap dan ook met mate toe aan de geloofsgemeenschap. Bijbelse wijsheden werden op een symbolische manier geïnterpreteerd door kerkvaders als Augustinus en Thomas Van Aquino. De doorsnee gelovige mocht slechts een sterk vereenvoudigde versie van de waarheden des geloofs vernemen via het missaal en de zondagse preek. Het lezen van de heilige Schrift was voorhouden aan hen die het Latijn machtig waren en een half leven wijdden aan de studie van de retorica, de filosofie en de theologie. Deze werkwijze voorkwam al te letterlijke interpretaties van de bijbelse geschriften, die, zoals we nu weten, de mensheid enkel charismatische ontsporingen en creationistische wetenschap hebben gebracht.

Helaas, de missen in de volkstaal, het massaal verspreiden van de bijbel onder de kerkgemeenschap en de geest van de jaren zestig, heeft het geloof geen deugd gedaan. Wij herinneren ons nog levendig hoe wij, ter voorbereiding van ons vormsel, dagelijks ter vroegmis moesten gaan. Na het aflopen van deze viering, terwijl mijnheer pastoor zich in de sacristie omkleedde in clergyman, moesten wij, de meisjes aan de linkerkant van de kerk, de jongens aan de rechterkant, de tien geboden en de twaalf artikelen van het geloof opzeggen. Daarna werden we ondervraagd over onze kennis van de Mechelse cathecismus, en als ge uw vragen niet kon opzeggen, dan zwaaide er wat. Helaas, voor de hedendaagse vormeling heeft de vorming door mijnheer pastoor moeten plaatsruimen voor zang en dans onder begeleiding van een cathecesemoeder.

Op zondag keken wij uit naar de traditionele donderpreek. In verkiezingstijd kregen wij te horen dat stemmen voor de socialisten of de Volksunie ons land regelrecht naar de verdoemenis zou leiden. Al waren wij nog bijlange niet stemgerechtigd, toch lieten wij niet na om naar de woorden van de pastoor te verwijzen wanneer onze familieleden, hun kiesplicht gingen uitoefenen. In het zomerseizoen liet de celebrant nooit na om de rijpere parochiejeugd te herinneren aan de gevaren die in het nabije Jazz Bilzen op de loer lagen. Weerom helaas, nu beginnen onze diensten zelf te gelijken op Jazz Bilzen. Waar in onze tijd verfijnde orgelklanken door de kerk galmden, schalt er nu verderfelijke popmuziek door de luidsprekers. De pastoor zelf, zwaait na zijn lezing swingend met het evangelieboek boven zijn altaar en moedigt de gelovigen aan om elkaars hand vast te houden terwijl het Onze Vader heupwiegend wordt gezongen.

Witte sokken roept onze paus Benedictus op om dringend orde op zaken te stellen in zijn kerken en vraagt onze pastoors om zich terug in soutane te hullen. Alleen zo kan onze kerk nog haar gewaardeerde rol spelen en onze traditie veiligstellen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Inderdaad de ontsporing is totaal, het is nu zelfs al zo ver gekomen dat de politieke vertegenwoordiger van meneer pastoors opvattingen zich parlementair in de echt heeft verbonden met de opvolger van de VU namelijk de NVA (de christelijke menslievendheidsgedachte tot aan de taalgrens en niet verder).

Er zijn geen zekerheden meer, iedereen lijkt wel toe aan een stevige herbronning.

Wittesokken krijgt daarom de volle steun van de welvaartwatcher in dit streven van hem/haar.

Alain zei

Beste meneer Welvaartwatcher, hebben de wijze woorden van meneer pastoor u ook geïnspireerd? Hebt gij ook zo gezucht onder het studeren van de Mechelse cathecismus?

Misschien bedoelde onze meneer pastoor wel het deel van de Volksunie dat later Spirit is geworden en waarvan we ondertussen weten dat zij de traditie ontrouw geworden zijn. Vergeet niet dat pastoor Daens, de wijze geestelijke die de werkmens het anti-socialisme heeft bijgebracht, ook Vlaams gezind was. En begint de Ijzerbedevaart niet steeds met een eucharistieviering?

Anoniem zei

Ach Daens, waarlijk een groot mens, de man die de echte Christelijke traditie nastond, diezelfde traditie die een steun en toeverlaat wil zijn voor de armen en de verdrukten in de samenleving. Zeldzaam zijn de dapperen die zonder aarzelen dit pad kiezen.

De armen en de verdrukten van gisteren dreigen vandaag echter de rijken en de verdrukkers van morgen te worden.

In de tijd van Priester Daens waren die armen en verdrukten inderdaad de Vlamingen en dus was hij hen erg genegen en gezind, bij hem vonden ze de troost en het begrip die ze van niemand anders kregen.

Moest dit monument van menslievendheid, deze rots in de branding voor de verworpenen van onze huidige samenleving vandaag nog leven zijn dan zou men hem vooral terugvinden in de achterbuurten van Charleroi waar men zich nog de dag van vandaag (in sommige quartiers) in de grauwe verloedering van de 19de eeuw waant.

Deze verworpenen kunnen niet snel genoeg de verstotenen worden volgens de doctrine van de NVA (verstoten van een sociale zekerheid waarvan vandaag de dag juist door toedoen van Daens alle Belgen kunnen genieten).

We verstoten de armen omdat ze arm zijn en ons teveel van onze rijkdom kosten.

We verstoten de laatste echt groene long van ons land omdat ze niet economisch rendabel is en verplichten de verstotenen die in deze omgeving wonen zodoende om hun grondgebied wel economisch rendabel te maken door de oprichting van nieuwe industrie.
Niet alleen verliezen we zo onze resterende wouden maar is wat er voor in de plaats komt is nog eens extra belastend voor het leefmilieu dat nu al zo onder druk staat.

We springen dus heel erg onverschillig om met wat de voorzienigheid voor zijn mensenkinderen beschikbaar stelde, indien we niet spoedig tot inkeer komen van deze door eigenbelang ingegeven verblinding zal een afstraffing zonder twijfel ons deel worden.

Een eucharistieviering onder een hoogmoedig naar de hemel reikende toren waarin zelfvoldaan de huizenhoge letters prijken die iedereen reeds van in het lager schooltje ingeprent kreeg nl. AVV-VVK is als een provocerende omkooppoging aan de Allerhoogste zo lijkt het wel.

Als alles voor Vlaanderen is, dan is Vlaanderen ook voor Christus.

Een Blasfemie die zijn gelijke niet kent en in schril contrast staat met de bescheiden aard van Adolf Daens die in intieme kring zijn zalvingen en gebedstondes uitvoerde bij al wie er maar behoeftig naar was.

Het is werkelijk de hoogste tijd voor bezinning, welk pad kies jij mijn beste Alain?

Met de meeste hoogachting, de welvaartwatcher.

Anoniem zei

Wees gerust Alain,
de Traditie en ook het Gregoriaans wint terug meer en meer aan belangstelling in de Kerk.

Jessy Maesen zei

Gaan jullie echt niet meer posten op deze blog? Ik ontdek hem pas en wilde vanaf morgen geregeld eens komen kijken!