zondag, juni 12, 2005

Voor meer protectionisme

Enkele dagen geleden kwam er een akkoord tussen China en de Europese Unie om de textielexport vanuit China te beperken. Een vrijwillige exportbeperking wordt meestal aangeduid met de term protectionisme en dat is een vies woord. Protectionisme betekent dat men de eigen industrie wil beschermen tegen de concurrentie van goedkoper en efficiƫnter producerende landen. Het gevolg is dat de eigen burgers geen goedkoop textiel meer kunnen kopen en noodgedwongen bij de duurdere Europese producenten terecht moeten. Hoewel protectionisme vaak wordt uitgelegd als een sociale maatregel, worden vooral de minder begoeden er door getroffen.

Witte sokken verheugt zich op de vrijwillige exportbeperking van China. Hier duikt een zakenopportuniteit op voor de wakkere ondernemer. De prijs van de Chinese textielproducten gaat door de maatregel de hoogte in. Daarom raadt Witte sokken zijn lezers aan om massaal T shirts, sokken en onderlijfjes te hamsteren bij Aldi, Lidl en Wibra. Deze artikelen kunt u binnenkort aan woekerprijzen kwijt op de markt of in een kraampje langs de weg. De onbemiddelde medeburger, die nu enkel zijn gading vindt in de Inno of een merkenboetiek, heeft geen andere keuze dan bij u aan te kloppen voor het lenigen van zijn vestimentaire noden.

Wij roepen onze bestuurders op om de WTO te verlaten en meer en meer de buitenlandse import te belasten. Beste lezer, laat deze kans niet liggen. Ga meteen op pad en sla een voorraad buitenlandse producten in.

1 opmerking:

Ivan Janssens zei

Goed gezien Alain: het ultieme bewijs dat protectionisme goed is voor de producenten en slecht voor de consumenten. En dan komen onze bestuurders nog eens tussenbeide om de verkoop aan woekerprijzen te verbieden. Verdomme.